fredag den 4. marts 2011

Det bedste tidspunkt at sende emails


Vi har skrevet lidt om emnefeltet, et næsten lige så vigtigt emne er tidspunktet vi sender vores mail. Hvordan finder man det rigtige tidspunkt? Er der overhovedet nogle tidspunkter der er bedre end andre?







Et tilbagevendende råd på denne blog er: "Sæt dig i modtagerens sted". Som udgangspunkt taler vi her om marketingskampagner, mails der på den ene eller anden måde skal brande vores virksomhed eller sælge et produkt til modtageren.

Hvornår har du selv tid til at læse den slags mails og hvor højt prioriterer du dem? Man kan selvfølgelig ikke sætte en stringent regel op, som altid kan fortælle os hvornår vi skal sende mails ud. Men vi kan lære meget hvis vi tør bryde vores rutiner. Prøv dig frem, eksperimentér med at sende på forskellige tidspunkter, lær af dine data.
Mindst én ESP tilbyder udsendelse af mails baseret på hvornår modtageren tidligere har åbnet mails, men giv ikke op selvom du ikke har denne mulighed. Der er stadig en række gode muligheder for at ramme det rigtige tidspunkt for afsendelsen af din mail.

For det første skal du prøve dig frem, har du en favoritdag til udsendelse, så skift udsendelsestidspubkt melem formiddag og eftermiddag.
Dernæst skal du bruge din sunde fornuft; Har du selv tid til at læse ikke-arbejds relaterede mails mandag morgen? Går vi efter de bedste åbningsrater skal vi prøve at finde det tidspunkt, hvor vores modtagere har størst mulighed for at læse vores mail. Der er mange bud på det optimale tidspunkt, nogle har haft onsdag kl. 12.00 som mantra, men vær opmærksom på at vaner og arbejdsmønstre hele tiden ændrer sig - det optimale afsendelsestisdspunkt for ét år siden, er måske et helt andet idag. Der findes en række undersøgelser, der kan hjælpe dig på vej når du skal finde de nyeste trends, en af dem kan læses hos Econsultancy, her kan du finde en masse input der kan hjælpe dig til at finde det rigtige tidspunkt.

Meget interessant peger flere undersøgelser på, at hvis man sender til B2C segmentet får vi langt den højeste åbningsrate, hvis vi sender vores mail om søndagen. Så dét er da en ting der er værd at prøve - vi skal bare prøve at tænke ud over de vante rammer.

Har du kommentarer eller gode råd omkring det bedste udsendelsestidspunkt, er du mere end velkommen til at kommentere her på siden.

Hav det godt til vi ses igen ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar