Emnefelt, subjectline - kært barn har ikke så mange navne - spørgsmålet er også hvor kært barnet er.
Prøv at kigge på de sidste 100 mails du har modtaget, at dømme efter typen af emnefelter er det tilsyneladende noget som mange har svært ved, vi har typisk 5 forskellige:
De kedelige: indeholder typisk ikke emnefelt
De fantasiforladte: Nyhedsbrev #25, Update uge 4 eller lignende
De Påtrængende: "Hej Jens, jeg har et godt tilbud til dig..."
De ufrivilligt morsomme: "Tag en bøsse i hånden og spring ud..." (tak til Folkekirkens Nødhjælp for dén)
Og endelig den beskrivende: "5 gode råd til din markedsføring | Vi inviterer til seminar"
Lad os prøve at gennemgå de fem, og se om der er noget vi kan lære. Lad os gå ud fra at du kan se de seneste 100 mails i din indbakke, jeg er sikker på at du kan finde mindst een mail fra hver af de ovenstående kategorier.
Intet emnefelt
Det sker stadig at vi modtager mails uden emnefelt, heldigvis forhindrer de fleste mail programmer os i at begå denne fejl. Er det en fejl? I høj grad. Gør det ikke min email mystisk og spændende? Slet ikke! Når vi modtager en mail uden emnefelt er det svært for os at gennemskue, om det er noget vi i virkeligheden har lyst til at læse. Uden emnefeltet har vi kun afsenderen at støtte os til, når vi skal afgøre om emailen er læseværdig. Emnefeltet er i praksis vores indgangsreplik til dialog med læseren, derfor må det ikke være tomt.
Den fantasiforladte
Nyhedsbrev #25, update uge 4, ugeposten nr. 16 og hvad vi ellers kan tænke os af nummererede titler, er absolut no-go! Sæt dig i læserens sted - ville du selv læse en mail, hvor afsenderen selv mener at "Nyhedsbrev #25" er det mest interessante han kan tilbyde dig? Hvis vi tager emnefeltet som indgngsreplik alvorligt, skal vi som et minimum kunne finde på noget der er mere fængende.
De ufrivilligt morsomme
Er der egentlig ikke noget galt i, hvis vores brand og/eller ego kan bære de skæve smil. Man kan også vælge at spille på det, hvis det ligger i tråd med vores generelle kommunikation.
Den beskrivende
Den (eneste?) rigtige mulighed for vores emnefelt. Der er her vi gør alt rigtigt og sidder tilbage med "Sådan!" følelse. Det er selvfølgelig ikke nemt, jævnfør de fire foregående punkter. Men al den energi vi lægger i at skabe det rigtige emnefelt, kommer rigeligt tilbage til os.
Tænk grundigt over emnefeltet, både før og efter du har færdiggjort din mail. Foretag eventuelt en splittest af to emnefelter til en del af din mailingliste, og vælg det der performer bedst.
Det kan tage tid og det kan også være nødvendigt at finde inspiration andre steder, for eksempel på den udemærkede blog marketingassistent som også har en række gode råd til indholdet af dit emnefelt.
Dette var ugens gode råd og forhåbentlig lidt konstruktiv input. I næste uge vil jeg skrive lidt om hvornår det er det rette tidspunkt at sende sine kampagner.
Pas på dig selv indtil da ;-)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar