mandag den 4. april 2011

Er emailen død?

Eller har den en fremtid sammen med de andre sociale medier?
De elektroniske/sociale medier står for skud, Emailen har været lagt i graven flere gange, Facebook er kun for tabere, Twitter generationen søger nye græsgange og MySpace er stille og roligt ved at sove ind.
Samtidig med at diverse platforme ifølge nogle medier kæmper for livet, ser vi også en eksplosiv vækst hos samme. Der oprettes 450.000 nye Twitter profiler hver dag, det samlede antal globale email adresser er ca. 3 milliarder og stadig stigende, nok så interessant menes det at ca. 75% af disse emailadresser er private, Facebook oplever noget lignende. Så de sociale medier er tilsyneladende ikke døde - endnu.

Tid til forandring?
Hvis de forskellige kommunikationsplatforme lever i bedste velgående, hvad er så grunden til de stærkt overdrevne rygter om den eller andens død?
Vi skal se det som et udtryk for et medie og en kultur i stadig forandring - der kommer hele tiden nye måder at kommunikere på og de etablerede organer som Facebook, Twitter og andre vil søge nye måder at konsolidere deres position på, eksempelvis ved at overtage eksisterende platforme for at vinde nye markeder (hvor mange tror for eksempel at Foursquare bliver ved med at være uafhængige?).

Emailen er kommet for at blive!
På trods af de mange gravskrifter der hober sig op over emailen, skal vi nok ikke forvente dens exit foreløbig. Mange af fortalerne for emailens forfald hævder at de unge vil give den dødsstødet til fordel for en mindre formél måde at kommunikere på som SMS, Facebook eller lignende. Men hvad sker der når de unge bliver ældre, færdiggør uddannelse, får et "voksent" arbejde og etablerer sig?
Kan vi forestille os et scenarie hvor virksomheder sender al intern kommunikation via Facebook? Zuckerberg har ganske sikkert en plan for hvordan det skulle foregå, men det bliver næppe indenfor de første 5-10 år. Sagen er, at når vi skal kommunikere "officielt", sende beskeder til flere ad gangen, vedhæfte filer, arkivere vores korrespondence eller bare sikre at al data er krypteret, så er emailen alle eksisterende sociale medier overlegen - der findes simpelthen ikke et brugbart alternativ på nuværende tidspunkt. Det er ikke sikkert det altid vil være sådan, men lige nu kan vi trække vejret roligt og fortsætte vores email markedsføring.

Vi skal selvfølgelig ikke ignorere tidens tendenser, tværtimod skal vi lære af dem, favne dem og så vidt muligt integrere dem i vores emailmarketing. Har dine emails en Facebook integration? Ellers må du hellere se at komme igang - det er det de unge vil ha´!

Hav det godt til næste gang vi ses ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar